Coretta Scott Kingpage Det var en tid av stor oro i Amerika och över hela världen. Ändå framställdes kvinnor inte alltid som det. Det har funnits perioder i den kristna historien där människor har behandlats som om de vore medel snarare än mål. Civil Rights Movement behövde den perfekta mannen för att representera och driva på saken. Och om du får någon att hålla lovtalan, säg åt dem att inte prata för länge. Denna organisation valde kung till sin president och började leta efter olika medborgerliga strider att utkämpa, essäer om martin luther king jr.
SUNetID inloggning
I de följande tre uppsatserna brottas King med religionens roll i det moderna samhället. Det finns en utbredd tro i mångas sinnen att det finns en konflikt mellan vetenskap och religion. Men det finns ingen grundläggande fråga mellan de två. Även om konflikten har pågått länge och rasande, har den handlat om frågor som är helt orelaterade varken till religion eller vetenskap. Konflikten har till stor del handlat om intrång, och så snart religion och vetenskap upptäcker sina legitima sfärer upphör konflikten.
Religionen har naturligtvis varit mycket långsam och avsky för att ge upp sina anspråk på suveränitet i alla delar av det mänskliga livet; och vetenskapen överlycklig med de senaste segrarna, har varit snabba med att göra anspråk på en liknande suveränitet, essäer om martin luther king jr. Därav konflikten, essäer om martin luther king jr. Men det fanns aldrig någon konflikt mellan religion och vetenskap som sådan. Det kan inte finnas. Deras respektive världar är olika. Deras metoder är olika och deras omedelbara mål är inte desamma.
Vetenskapens metod är observation, religionskontemplation. Vetenskapen undersöker. Religion tolkar. Den ena söker orsaker, den andra slutar. Vetenskapen tänker i termer av historia, religion i termer av teleologi. Den ena är en undersökning, den andra en syn. Konflikten stod alltid mellan vidskepelse förklädd till religion och materialism förklädd till vetenskap, mellan pseudovetenskap och pseudo-religion. Religion och vetenskap är två halvklot av mänskligt tänkande. De är olika men konvergerande sanningar, essäer om martin luther king jr. Både vetenskap och religion härstammar från samma frö av vitala mänskliga behov. Vetenskap är svaret på människans behov av kunskap och makt. Religion är svaret på människans behov av hopp och visshet.
Den ena är en uppsökande för behärskning, den andra för perfektion. Båda är skapade av människan, och liksom människan själv, är de säkrade med begränsningar. Varken vetenskap eller religion i sig är tillräckligt för människan. Vetenskap är inte civilisation. Vetenskap är organiserad kunskap; men civilisationen som är konsten att ädla och progressivt gemensamt liv kräver mycket mer än kunskap. Den behöver skönhet som är konst, och tro och moralisk strävan som är religion. Det behöver konstnärliga och andliga värden tillsammans med det intellektuella. Människan kan inte enbart leva efter fakta. Det vi vet är lite nog. Det vi sannolikt kommer att veta kommer alltid att vara lite i jämförelse med vad som finns att veta. Men människan har ett önskeliv som måste bygga omvända pyramider på toppen av kända fakta.
Detta är inte logiskt. Det är dock psykologiskt. Vetenskap och religion är inte rivaler. Det är först när man försöker vara oraklet vid de andras helgedom som förvirring uppstår. När vetenskapsmannen från sitt laboratorium, på grundval av påstådd vetenskaplig kunskap, antar att ge uttalanden om Gud, om livets ursprung och öde och om människans plats essäer om martin luther king jr det system han håller på att passera? När en religionsforskare ställer ultimatum till vetenskapsmannen på grundval av vissa kosomologier inbäddade i den heliga texten är han verkligen ett ledsen skådespel. När religionen däremot, på grundval av sina egna postulat, talar till Guds män och universums moraliska ordning, när den uttalar sin profetiska börda av rättvisa och kärlek och helighet och frid, då är dess röst den eviges röst. andlig sanning, obestridlig och oövervinnelig.
Vad är syftet med religion? Är det helt beroende av uppenbarelse? Vilken roll spelar psykologisk erfarenhet? Är religion synonymt med teologi? Harry Emerson Fosdick säger att det mest hoppfulla med något teologiskt system är att det inte kommer att hålla. Men är syftet med religionen vidmakthållandet av teologiska idéer? Religion bekräftas inte av idéer, utan av erfarenhet. Detta väcker automatiskt frågan om frälsning. Är grunden för frälsning i trosbekännelser och dogmer eller i erfarenhet. Katoliker vill få oss att tro det förra. För dem har kyrkan, dess trosbekännelser, dess påvar och biskopar reciterat religionens väsen och det är allt som finns.
Å andra sidan säger vi att varje själ måste göra essäer om martin luther king jr egen försoning med Gud; att ingen trosbekännelse kan ersätta den personliga upplevelsen. Men det finns också en uppenbar religion som människan tar emot från en övernaturlig verklighet. Detta är hemligheten med vår religion. Det är detta som får helgonen att gå vidare trots livets problem och förvirring som de måste möta. Denna erfarenhetsreligion genom vilken människan är medveten om att Gud söker honom och räddar honom, hjälper henne essäer om martin luther king jr se Guds händer röra sig genom historien.
Religion måste tolkas för varje ålder; uttryckt i termer som den åldern kan förstå. Men religionens väsentliga syfte förblir detsamma. Det är inte för att föreviga en dogm eller teologi; utan att producera levande vittnen och vittnesbörd om Guds kraft i mänsklig erfarenhet. King Jr. Kristendomen är i grunden en värdefilosofi. Den insisterar på att det finns eviga värden av inneboende, självbevisande giltighet och värde, som omfattar det sanna och det vackra och fullbordat i det Goda. Detta värdeinnehåll förkroppsligas i Kristi liv. Så den kristna filosofin är först och främst kristocentrisk.
Det börjar och slutar med antagandet att Kristus är uppenbarelsen essäer om martin luther king jr Gud. Vi kan fråga vad är några av de specifika värderingar som kristendomen försöker bevara? Första kristendomen talar om världens värde. I sin uppfattning om världen är den inte negativ; den står mitt emot askeserna, världen essäer om martin luther king jr, och världsflyg, till exempel, av Indiens religioner, och är världsbejakande, essäer om martin luther king jr, livsbejakande, livsskapande. Gautama ber oss att fly från världen, men Jesus vill att vi ska använda den, eftersom Gud har skapat den för vår näring, vår disciplin och vår lycka.
Kristendomen insisterar också på värdet av personer. All mänsklig personlighet är ytterst värd. Jag inser att det har funnits tillfällen då kristendomen är kort vid det här laget. Det har funnits perioder i kristen historia som personer har varit essäer om martin luther king jr med som om de vore medel snarare än mål. Men kristendomen på sitt högsta och bästa sätt har alltid insisterat på att människor är värdefulla i sig, essäer om martin luther king jr. Och så är det den kristnes uppgift att älska varje människa eftersom Gud älskar kärlek.
Vi får inte älska människor enbart på grund av deras sociala eller ekonomiska ställning eller på grund av deras kulturella bidrag, utan vi ska älska dem för att Gud de är av värde för Gud. Kristendomen är också mån om värdet av själva livet. Kristendomen är mån om det goda livet för varje barn, man och kvinna och barn. Kristendomen har alltid haft en oro för att eliminera sjukdomar och pest. Detta ses i det stora intresse som det har väckts i sjukhusrörelsen. Kristendomen är mån om att öka värdet. Hela konceptet med Guds rike på jorden uttrycker en oro för att öka värdet. Vi behöver inte gå in i en diskussion om Guds rikes natur och innebörd, bara för att säga att kristna genom tiderna har hållit fast vid detta koncept.
De har sett fram emot en tid framöver när kärlekens lag blir livets lag. I ljuset av allt vi har sagt om kristendomen som värdefilosofi, var kommer ämbetet in i bilden? Alla teologiska system är lika övergående som de kulturer de är mönstrade från. Det finns en grundläggande inkonsekvens i Tillichs tanke på denna punkt. Å ena sidan talar han som en religiös naturforskare som gör Gud helt immanent i naturen. King vek denna uppgift på längden och signerade sitt namn på baksidan av sista sidan. Av Religion sid. Siddhartha Gautama ca.
Nödvändigheten av ett samtal b. Nödvändigheten av ointresserad kärlek c, essäer om martin luther king jr. Dokumentforskningsförfrågningar. Cypress Hall D, Via Ortega, Stanford, CA P: F: kinginstitute stanford. edu Campus Karta. Institutet kan inte ge tillåtelse att använda eller reproducera någon av skrifterna, uttalandena eller bilderna av Martin Luther King, Jr. Vänligen kontakta Intellectual Properties Management IPM den exklusiva licensgivaren för Estate of Martin Luther King, Jr, essäer om martin luther king jr.
jämföra och kontrastera uppsatsprovpapper
Det är detta som får helgonen att gå vidare trots livets problem och förvirring som de måste möta. Denna erfarenhetsreligion genom vilken människan är medveten om att Gud söker honom och räddar honom hjälper henne att se Guds händer röra sig genom historien. Religion måste tolkas för varje ålder; uttryckt i termer som den åldern kan förstå. Men religionens väsentliga syfte förblir detsamma. Det är inte för att föreviga en dogm eller teologi; utan att producera levande vittnen och vittnesbörd om Guds kraft i mänsklig erfarenhet. King Jr. Kristendomen är i grunden en värdefilosofi. Den insisterar på att det finns eviga värden av inneboende, självbevisande giltighet och värde, som omfattar det sanna och det vackra och fullbordat i det Goda.
Detta värdeinnehåll förkroppsligas i Kristi liv. Så den kristna filosofin är först och främst kristocentrisk. Det börjar och slutar med antagandet att Kristus är Guds uppenbarelse. Vi kan fråga vad är några av de specifika värderingar som kristendomen försöker bevara? Första kristendomen talar om världens värde. I sin uppfattning om världen är den inte negativ; den står emot askeserna, världsförnekelserna och världsflykterna, till exempel av Indiens religioner, och är världsbejakande, livsbejakande, livsskapande.
Gautama ber oss att fly från världen, men Jesus vill att vi ska använda den, eftersom Gud har skapat den för vår näring, vår disciplin och vår lycka. Kristendomen insisterar också på värdet av personer. All mänsklig personlighet är ytterst värd. Jag inser att det har funnits tillfällen då kristendomen är kort vid det här laget. Det har funnits perioder i den kristna historien där människor har behandlats som om de vore medel snarare än mål. Men kristendomen på sitt högsta och bästa sätt har alltid insisterat på att människor är värdefulla i sig. Och så är det den kristnes uppgift att älska varje människa eftersom Gud älskar kärlek. Vi får inte älska människor enbart på grund av deras sociala eller ekonomiska ställning eller på grund av deras kulturella bidrag, utan vi ska älska dem för att Gud de är av värde för Gud.
Kristendomen är också mån om värdet av själva livet. Kristendomen är mån om det goda livet för varje barn, man och kvinna och barn. Kristendomen har alltid haft en oro för att eliminera sjukdomar och pest. Detta ses i det stora intresse som det har väckts i sjukhusrörelsen. Kristendomen är mån om att öka värdet. Hela konceptet med Guds rike på jorden uttrycker en oro för att öka värdet. Vi behöver inte gå in i en diskussion om Guds rikes natur och innebörd, bara för att säga att kristna genom tiderna har hållit fast vid detta koncept. De har sett fram emot en tid framöver när kärlekens lag blir livets lag. I ljuset av allt vi har sagt om kristendomen som värdefilosofi, var kommer ämbetet in i bilden?
Alla teologiska system är lika övergående som de kulturer de är mönstrade från. Det finns en grundläggande inkonsekvens i Tillichs tanke på denna punkt. Å ena sidan talar han som en religiös naturforskare som gör Gud helt immanent i naturen. King vek denna uppgift på längden och signerade sitt namn på baksidan av sista sidan. Av Religion sid. Siddhartha Gautama ca. Nödvändigheten av ett samtal b. Nödvändigheten av ointresserad kärlek c. Dokumentforskningsförfrågningar. Cypress Hall D, Via Ortega, Stanford, CA P: F: kinginstitute stanford. edu Campus Karta. Institutet kan inte ge tillåtelse att använda eller reproducera någon av skrifterna, uttalandena eller bilderna av Martin Luther King, Jr. Vänligen kontakta Intellectual Properties Management IPM , den exklusiva licensgivaren för Estate of Martin Luther King, Jr.
vid licensiering i-p-m. com eller Hoppa till innehåll Hoppa till navigering. SUNetID Logga in SUNetID Logga in. Martin Luther King, Jr. Forsknings- och utbildningsinstitutet. Sökformulär Sök. Tre uppsatser om religion. 1 september till 31 maj, Hur bestämmer vi förmodad information? Detaljer I de följande tre uppsatserna brottas King med religionens roll i det moderna samhället. John CSKC-INP, Coretta Scott King Collection, In Private Hands, Predikfil. Publicerad i. The Papers of Martin Luther King, Jr. Tack gode Gud Allsmäktige, vi är äntligen fria! Efter att Dr. Många tror att detta var det första talet där Dr.
Faktum är att det första talet av detta slag ägde rum i Detroit, Michigan i juni den 23 juni. King gick med i en marsch som firade det rasistiska våldet som hade inträffat tjugo år tidigare i staden. Andra som marscherade med Dr. King inkluderade United Auto Workers president Walther Reuther, tidigare guvernör Swainson och Detroits borgmästare Jerome Cavanaugh. Vid denna marsch, Dr. King talade till publiken med ett tal som inkluderade en betoning på att upphöra med segregationen. King berättade också för publiken om sin dröm:.
23 juni Detroit. King återvände till Detroit för att hålla ett tal om medborgerliga rättigheter. Det offentliga forumet hölls faktiskt i Grosse Point, Michigan, och inkluderade många talare. Mest anmärkningsvärt var Dr. King och Julian Bond. Många kom bara för att lyssna på kung. King gjorde en poäng av att inte bara driva på medborgerliga rättigheter och lika möjligheter för alla i djupa södern, utan också i amerikanska innerstäder där många svarta amerikaner bodde och arbetade. Liksom många viktiga ledare i sin tid, Dr. King hade åsikter om konflikten i Vietnam. Hans ståndpunkt var mot kriget. Trots att han var emot kriget, Dr. King hade tillfälle att träffa president Johnson. Under mötet med Johnson Dr. De två avbildades i djupgående diskussioner som var och en gav ett uppriktigt öra åt den andra rösten.
Många som arbetade med Dr. King kände att han blev mer radikal mot slutet av sitt liv. Det har till och med föreslagits att King kan ha förutspått ett eventuellt lönnmord på människor inom Southern Christian Leadership Conference. På ett sätt verkade det som om Dr. Han hade den radikala åsikten att hela det amerikanska samhället behövde omstruktureras. Det är intressant att notera att King under sina sista dagar uttryckte vad han trodde skulle hända under mars i Washington. Han trodde att marscharna skulle mötas av federala trupper som skulle döda många inklusive honom. Han var mycket förvånad över att inga större konfrontationer ägde rum. Vår vetenskapliga kraft har gått ifrån vår andliga kraft. Dr Martin Luther King, Jr. By King stod inför en motreaktion av negativa åsikter från vita som bodde i förorter och arbetarkvarter i både norr och söder.
Med så mycket bra skrivet om Dr. King, det är förvånande att det finns negativa kommentarer om Dr. Han var inte en Gud eller profet utan en man som kunde göra misstag. På grund av allt gott han gjorde är det väldigt svårt att föreställa sig att Dr. King kunde göra vad som helst dåligt. Där fanns Dr. King anklagad för sexuella eskapader. King anklagas för plagiat. Och där var Dr. Kung som var en syndare precis som vi andra. Civil Rights Movement behövde den perfekta mannen för att representera och driva på saken. King är ihågkommen för allt han gjorde och är en amerikansk ikon för det.
Men när negativitet dyker upp måste vi komma ihåg att han bara var en man. King var så säker på att han skulle bli mördad och att federala trupper skulle orsaka en blodig konflikt när marschen mot Washington inträffade. Han var förvånad men inte villig att släppa tanken på att han, eller andra i medborgarrättsrörelsen, kunde dödas. Han hade velat att medlemmarna i SCLC skulle upprätta ett ledarskapssystem så att om någon dödades kunde en annan snabbt ta över så att medborgarrättsrörelsen kunde fortsätta. I februari två månader innan han mördades talade han till församlingen i Ebenezer Baptist Church och frågade församlingen:. Och om du får någon att hålla lovtalan, säg åt dem att inte prata för länge.
Säg till dem att inte nämna att jag har en Nobel. Säg åt dem att inte nämna var jag gick i skolan. försökte ge sitt liv för att tjäna andra. försökte älska någon. Jag vill att du ska säga den dagen att jag försökte ha rätt i krigsfrågan. Jag vill att du ska kunna säga att jag försökte mata de hungriga. Jag vill att du ska kunna säga att jag försökte i mitt liv att klä dem som var nakna. Den här mannen, med så stor tro på Gud, verkade förutsäga sitt mord. Den 4 april av Dr. King, 39 år gammal, i Memphis för att stödja svarta sanitetsarbetares sak, sköts medan han stod på en balkong utanför sitt rum på Lorraine Hotel. Han dog senare på ett Memphis sjukhus. James Earl Ray fångades snabbt och identifierades som skytten. Det finns konspirationsteorier men Ray insisterade på att han arbetade ensam.
Vad händer om Dr. King levde idag? Skulle han se framsteg i USA? Han skulle verkligen lägga märke till och vara stolt över våra helt integrerade väpnade styrkor, integrerade högskolor och universitet och integrerade stadsdelar. Han skulle vara djupt besviken över illegitimiteten bland afroamerikaner och över fattigdomen i allmänhet. USA har verkligen gjort framsteg under de senaste 40 åren sedan hans mord. Men landet har så många rasrelaterade problem. Det finns solnedgångens oskrivna lagar som innebär att inga afroamerikaner kan vara i stan efter mörkrets inbrott. Det finns de missuppfattningar folk har om att unga afroamerikanska män är tjuvar.
Det finns de som stirrar på unga afroamerikanska män medan de håller hårt i sin handväska, plånbok eller handväska. Coretta Scott King är krediterad för att ha drivit framåt med Dr. Fyra dagar efter att hennes man dödades åkte hon tillbaka till Memphis för att delta i den marsch som Dr. King hade organiserat. Coretta gick framåt i rampljuset för att fortsätta det arbete som hennes man startade. King var en välutbildad och vältalande kvinna som började tala emot kriget i Vietnam. Hon kallade det:. King var ansvarig för att skapa Coalition of Conscious som sponsrade 20-årsdagen av mars i Washington i Coretta Scott King fortsatte som en stark förespråkare för de förtryckta i USA och utomlands fram till hennes död den 30 januari. Hennes arv inkluderar erkännande som civil rättighetsledare i sin egen rätt.
är fortfarande närvarande i hjärtan och sinnen hos dem som kände honom. När de åldras får de yngre generationerna i uppgift att hålla hans arv vid liv. I Washington D. det finns planer på att bygga ett nationellt minnesmärke för att hedra Dr. Planen för minnesmärket visar att dess läge är strax sydost från Washington Memorial och sydväst om Jefferson Memorial. Linjer dragna mellan de tre minnesmärkena skulle bilda en triangel. Minnesmärket kommer att innehålla fyra element och ett besökscenter. De fyra elementen är the Mountain of Dispair, Water Wall of Quotes, Stone of Hope och Niches for Reflection.
I Atlanta, Georgia, uppmärksammar King Center både Dr. King och hans fru Coretta. Coretta Scott King startade King Center efter att hennes man mördades i Memphis. Besökare hälsas med detta uttalande:. The King Center, som grundades av Coretta Scott King, är det officiella, levande minnesmärket tillägnat främjandet av arvet efter Dr. Martin Luther King, Jr. King Center erbjuder många utbildningsprogram som fortsätter att lära ut vad Martin Luther King Jr. hade undervisat och levt under sina korta 39 år. Några av de program som erbjuds inkluderar:. var mannen för jobbet. Hans föräldrar såg till att han var välutbildad, vältalande och väluppfostrad.
Han lämnade hemmet till college redo att lära sig. Han gick in i forskarskolans integrerade värld och blev minister i National Baptist Church. Han gifte sig och flyttade till Alabama för att vara pastor i sin första Church Dexter Avenue Baptist Church. Det finns många ord som kan användas för att beskriva Dr. King: karismatisk, ledare, kärleksfull make, doktor, och listan fortsätter. Det finns de som har skrivit om Dr. Men de människorna måste påminnas om att han inte var en Gud eller profet utan en man som syndade som vi andra. Han var rätt man vid rätt tidpunkt. Hans prägel på amerikansk historia är betydande. Hans dröm fortsätter. Bokrecension.
Beasley, Sandra. General Reference Center Guld. Blake, John Caro, Robert A. n5 juni: 14 5. Chepesiuk, Ron och Gloria Kelley-Palmer. n2 februari: 4. tillbaka till grunderna Michigan Kort artikel. tidslinje. Jones, Richard. Thomson Gale, Columbia University Press, King, Martin Luther, Jr. HarperCollins Publishers, King Jr. Merriam-Webster Dictionary of Quotations. July Nall, Jeff. Vid Martin Luther Kings död, Jr. Robert F. The American Reader Edition: s 2. Phelps, Christopher. Pitts, Leonard, Jr. King Center. Den älskade gemenskapen. Atlanta, Georgia. Marschen i Washington-talan.
Den amerikanska läsaren. Harper Collins förlag. Upplaga s 4. Washington D. Martin Luther King National Memorial. Bygg drömmen. ORG Virtual Tour. Williams, Patricia J. kom ihåg tiden. Ämne Martin Luther King. Nivå gymnasieskola. Sidords betyg 4. Studyfy använder cookies för att ge bästa möjliga upplevelse. Läs mer.
No comments:
Post a Comment